Kalkulator ustawień AstroPilota
wstecz
wróć do formularza obliczeń

Silniki krokowe wymagają sekwencyjnego sterowania poszczególnych uzwojeń co w praktyce oznacza używanie mniej lub bardziej złożonych układów elektronicznych. W najmniej skomplikowanym przypadku należy sterować uzwojenia silnika prądem stałym na zasadzie: włączone lub wyłączone. Takie sterowanie nazywa się pełnokrokowym. Jeśli w sekwencji sterującej znajdują się stany kiedy oba uzwojenia silnika są włączone jednocześnie wtedy wirnik silnika ustawia się również mniej więcej w połowie położeń dla sterowania pełnokrokowego a takie sterowanie nazywa się półkrokowym bo oznacza, że silnik np. z krokiem 7.5 stopnia zachowuje się jakby miał krok o połowę mniejszy czyli 3.875 stopnia. Sterowanie półkrokowe poprawia dokładnośc sterowania dwukrotnie. Stosując bardziej złożone techniki można uzyskać praktycznie dowolny podział kroku silnika na mniejsze części co prowadzi do istotnej poprawy dokładności pracy silnika i zmniejszenia drgań co bardzo zbliża silnik krokowy sterowany mikrokrokowo do pracy silnika prądu stałego z zachowaniem pełnego momentu. Sterowanie mikrokrokowe zwykle dzieli krok na kolejne potęgi liczby 2 a więc spotyka się dodatkowy podział kroku na 2, 4, 8, 16 itd mniejszych kroków a wartość tego podziału S można uważać za dodatkowy wkład w całkowitą wartość przełożenia montażu.

Całkowita przekładnia montażu P na którą składa się:
-część mechaniczna M,
-silnik krokowy (krok silnika) K,
-sposób sterowania tego silnika (mikrokrok) S,
jest iloczynem właśnie tych trzech wartości P = M * K * S.

wstecz
wróć do formularza obliczeń