poprzedni

następny
powrót

Dobór częstotliwości sterowania napędem

Częstotliwość sterowania napędem zależy od całkowitego przełożenia przekładni mechaniczno- elektrycznej. W obliczeniu wielkości przełożenia należy uwzględnić przełożenie czysto mechaniczne równe 96 ( w tym przypadku w obu osiach ślimacznica ma moduł 1 a koło zębate 96 zębów) oraz przełożenie elektryczne związane z typem zastosowanego silnika krokowego oraz sposobem jego sterowania. W tym przypadku silnik posiada krok równy 1.8 stopnia i sterowany jest w trybie półkrokowym co pozwala na uzyskanie 0.9 stopnia na jeden impuls sterujący. Obrót silnika o jeden pełny obrót (360 stopni) wymaga zatem: 360/0.9 = 400 impulsów sterujących. Łączna przekładnia mechaniczno- elektryczna wynosi 96 * 400 = 38400. Jeden impuls sterujący spowoduje obrót napędu o 360*60/38400 = 0.5625 minuty łuku. Sfera niebieska obraca się z prędkością 15 stopni w ciągu 1 godziny czyli 15*60/3600 = 0.25 minuty łuku w ciągu jednej sekundy. A zatem w 1 kroku napędu równym 0.5626 minuty zmieści się 0.5625/0.25 = 2.25 sekund ruchu sfery niebieskiej. Impulsy powinny być zatem generowane z częstotliwością 1/2.25 = 0.444(4) czyli 4/9 Hz. Im większa jest wypadkowa przekładnia mechaniczno-elektryczna tym większa musi być częstotliwość impulsowania silników krokowych i tym dokładniejsze jest śledzenie obiektu.