wstecz
wróć

Krok 1 - komplet elementów


Główne elementy platformy zbudowane są ze sklejki #18mm. Wsporniki rolek napędowych oraz płozy części ruchomej wykonane są z poliwęglanu. Wszystkie elementy drewniane przygotowane zostały na frezarce CNC co oznacza, że wykonane są z dokładnością przewyższającą potrzeby, ułatwiając proces składania i poprawiając estetykę wykonania urządzenia. W elementach drewnianych znajdują się wszystkie potrzebne otwory w oraz nawiercenia w dokładnie wyznaczonych miejscach. W skład zestawu do zmontowania platformy wchodzą: płyta dolna, płyta górna, okrągłe stopy oraz wsporniki stóp, płozy płyty ruchomej, rolki napędowe, wsporniki rolek, trzpień i gniazdo łożyska południowego, śruby i wkręty a także drobniejsze, choć istotne elementy zespołu napędowego i wyposażenia dodatkowego. Elementy wchodzące w skład platformy mają przygotowane prawie wszystkie otwory mocujące i zaznaczone ślady na miejsca umieszczenia wkrętów.

zestaw elementów mechaniki platformy

Krok 2 - Przygotowania wstępne


Do montażu mechaniki platformy paralaktycznej potrzebne będą podstawowe narzędzia: młotek, wkrętak krzyżowy, klucz nastawny i klucz płaski '17' oraz wiertarka z wiertłami do metalu (3, 6, 8mm) (zalecane jest imadło) a także arkusz papieru ściernego #220, bezbarwny lakier akrylowy np. Domalux (lub droższy Dulux) oraz klej klasy "Kropelka". Wszystkie elementy drewniane należy na wstępie zeszlifować na krawędziach i przeszlifować powierzchnie a następnie pomalować lakierem. Po wyschnięciu lakieru należy czynność szlifowania powtórzyć i pomalować wszystko powtórnie co spowoduje, że powierzchnie elementów nabiorą gładkości a całość wyglądać będzie estetycznie. Zdjęcie pokazuje jak rozpoznać prawą, wierzchnią stronę nieruchomej podstawy platformy. Ma ona podfrezowanie na mocowaną później nakrętkę oraz otwór 6mm na kable montowanego z tej strony później silnika.

prawa strona nieruchomej podstawy platformy

Krok 3 - Montaż stóp platformy


Platforma stoi na 3 stopach o grubości #18mm, z których 2 są regulowane w wysokości i pozwalają na prawidłowe ustawienie platformy w poziomie w dwóch płaszczyznach. Trzecia stopa, od strony silnika ustawiona jest na stałej wysokości. Każda z trzech stóp składa się z drewnianej stopy właściwej i śruby M10 z nakrętką i podkładką. Do montażu stopy należy użyć klucza nastawnego lub klucza nr 17. Śrubę należy wprowadzić od strony podfrezowania a następnie należy 'wcisnąć' jej łeb w podfrezowanie za pomocą klucza dokręcając nakrętkę z podkładką z przeciwnej strony. Prawidłowo zamontowana śruba całkowicie chowa się w stopie. W komplecie dwóch regulowanych stóp znajdują się dodatkowo nakrętki motylkowe i podkładki ułatwiające zablokowanie stopy w ustalonym położeniu. Jedna ze stóp ma śrube krótszą o ok. 25mm. Ta stopa, zamocowana z prawej strony platformy pod silnikiem nie będzie regulowana.



montaż stóp platformy

Krok 4 - Montaż śrub we wspornikach stóp


Stopy ze śrubą montowane są w sposób umożliwiający ich regulację w okrągłych wspornikach stóp (sklejka #12mm) montowanych od spodu płyty nieruchomej. W tym celu w otworach dwóch wsporników oraz z prawej strony płyty dolnej, w podfrezowaniu otworu należy zamontować nakrętkę M10 w sposób opisany wcześniej dla stopy wykorzystując śrubę i nakrętkę M10 oraz klucz. Z prawej strony platformy zamontowana zostanie później stopa nieregulowana. Wspornik dla tej stopy ma wyłącznie otwór na śrubę M10. Wspornik z dużym niesymetrycznie leżącym otworem dokręcony zostanie od węższej strony podstawy platformy.



montaż nakrętek we wspornikach stóp

Krok 5 - Dokręcenie wsporników stóp od spodu nieruchomej podstawy platformy


Sposób dokręcenia wsporników pokazany został na przykładzie węższej części platformy gdzie przy okazji widać, że niesymetrycznie umieszczony we wsporniku otwór będzie służył do późniejszego montażu trzpienia łożyska południowego. Do pomocy we właściwym pozycjonowaniu wspornika można użyć śruby M10 umieszczonej centralnie w otworze podstawy. Wsporniki stóp mocuje się do podstawy od jej spodniej części za pomocą 3 wkrętów w przygotowanych we wspornikach otworach. Otwory pod wkręty mocujące można fazować za pomocą wiertła 6mm. We wsporniku z prawej strony platformy, tam gdzie będzie mocowany silnik należy wykonać otwór na kable silnika tak jak to pokazuje ostatnie zdjęcie. Otwór o średnicy 6mm należy wyznaczyć na podstawie otworu w płycie dolnej a głębokość otworu powinna sięgać do połowy grubości wspornika. W celu prawidłowego wyprowadzenia kabla silnika należy na końcu wykonać otwór w bocznej części wspornika.



montaż wsporników stóp platformy

Krok 6 - Montaż stopy nieruchomej


Stopa montowana z prawej strony platformy pod slnikiem jest nieruchoma a jej pozycja jest ustalona na stałe. W tym celu w podstawie nieruchomej, od jej górnej strony w wybraniu montowana jest nakrętka w podobny sposób jak nakrętki we wspornikach stóp lub śruby w stopach z pomocą śruby i nakrętki M10 z podkładką oraz klucza. Śruba tej stopy jest krótsza od innych o 25mm a pozycja stopy ustalana jest przez nakrętkę kontrującą od spodu płyty nieruchomej. Śruba stopy powinna być wkręcona do płyty w taki sposób aby nie wystawała ponad powierzchnię płyty ponieważ w tym miejscu montowany będzie silnik napędowy.



montaż stopy nieruchomej

Krok 7 - Montaż płyty ruchomej platformy


W płycie ruchomej platformy należy zamontować płozy oraz gniazdo łożyska południowego. Spodnią stronę tej płyty można rozpoznać po wybraniu na gniazdo łożyska na węższej stronie płyty. Gniazdo należy wcisnąć w otwór, ewentualnie smarując klejem powierzchnię gniazda stykającą się ze sklejką. Płozy mocowane są za pomocą dwóch wkrętów w taki sposób, że szersze części płóz skierowane są do środka. przed dokręceniem płóz należy fazować otwory na śruby mocujące na górnej stronie płyty. Tą czynność należy wykonać szczególnie starannie, zalecam wykonanie fazowania ręcznie za pomocą wiertła co pozwoli na pełna kontrolę fazowania.





montaż płyty ruchomej platformy

Krok 8 - Montaż wpornika łożyska południowego


Trzpień należy dokręcić do płyty używając z obu stron płyty metalowych podkładek.

montaż wspornika łożyska południowego

Krok 9 - Montaż rolki biernej


Rolka bierna montowana jest z lewej strony platformy na ułożyskownych wspornikach z poliwęglanu. Pierwszą czynnością jest osadzenie łożysk w gniazdach wsporników przez wciśnięcie za pomocą imadła lub wbicie łożysk młotkiem przez kawałek drewna lub plastyku. Łożyska w tych wspornikach są jednakowe i oba mają średnicę wewnętrzną 6mm!!!. Dla pewności osadzenia łożyska można wewnętrzną stronę gniazda posmarować klejem tuż przed osadzeniem łożyska. Ponieważ oś rolki ma nieco mniejszą średnicę niż otwór łożyska należy w gwincie śruby ułożyć drut miedziany 0.5mm na długości ok. 10mm od strony rolki co pozwoli na dokładniejsze ustalenie pozycji osi rolki w łożysku. rolka mocowana jest we wspornikach za pomocą śrub M6 z obu stron po ich lekkim dociągnięciu. Położenie śrub należy wzmocnić przez kroplę kleju 'Minutka' wpuszczoną w śrubę. Zmontowaną rolkę bierną mocuje się dwoma wkrętami do płyty dolnej wykonując wcześniej w płyci fazowanie otworów pod łby śrub od spodniej strony płyty.



montaż rolki biernej

Krok 10 - Montaż rolki napędowej


Rolka z prawej strony jest rolką czynną napędzaną silnikiem. Z tego powodu jeden ze wsporników do zamocowania silnika. Na początku należy we wspornikach osadzić łożyska zwracając uwagę na to, że łożysko w większym wsporniku ma większą średnicę (8mm)!!!. Na jedną z osi rolki należy nakręcić łącznik do silnika o średnicy 8mm wcześniej smarując gwint osi rolki klejem. łącznik powinien być sztywno związany z osią rolki. Rolka napędowa na wspornikach montowana jest do płyty za pomocą dwóch wkrętów podobnie jak rolka bierna z tym, że większy wspornik skierowany jest do wnętrza konstrukcji. W końcowym etapie montażu należy dokręcić do szerszego wspornika tulejki dystansowe, do których zamontowany zostanie silnik.



montaż rolki napędowej

Krok 11 - Montaż ogranicznika ruchu


W środkowej części podstawy należy zamontować ogranicznik ruchu platformy składający się z dwóch elementów drewnianych montowanych do płyty za pomocą dwóch wkrętów. Ogranicznik zapewnia właściwy zakres pracy platformy a zamontowany w ograniczniku wyłącznik krańcowy zabezpiecza dodatkowo silnik przed uszkodzeniem w położeniu krańcowym. Wyłącznik krańcowy montowany jest w wybraniu ogranicznika a wykonane otwory umożliwiaja wyprowadzenie przewodów wyłącznika na spód platformy skąd należy doprowadzić je do połączenia sterownika z silnikiem.



montaż ogranicznika ruchu

Krok 12 - Montaż zabezpieczenia transportowego


Aby przenosić platformę lub po prostu ja przechowywać należy wykonać zabezpieczenie składające się z rozpórki zakładanej od przodu pomiędzy płyty platformy i utrzymywanej na miejscu za pomocą gumy elastycznej. Rozpórkę należy skręcić z dwóch części oraz zamocować w niej oczka zaczepów gumy. Samą gumę należy wyposażyć na końcach w haczyki wkładając gumę w oczka haczyków i owijając końce gum ciasno cienkim drutem lub grubą nicią tak aby nie wysunęły się z oczek haczyków. Końce gum powinny być zabezpieczone klejem przed rozwinięciem końcówek. Wysokość rozpórki zapewnia, że płyta górna nie styka się z rolką przedłużając jej żywotność. Uzupełnienim zabezpieczenia transportowego jest śruba spinająca obie części platformy w jej środkowej części. Po założeniu rozpórki i skręceniu platformy śrubą spinającą, platforma jest zabezpieczona do transporu lub przechowywania i może być wygodnie przenoszona za trzpień łożyska południowego.





montaż zabezpieczenia transportowego

Uwagi końcowe


Jeśli dotarłeś do tego miejsca oznacza, że Twoja platforma jest prawie gotowa do pracy z teleskopem. Brakuje Ci jeszcze silnika i sterowania do niego. Niemniej, należy tu wyjaśnić, że pokazana kolejność montażu wymaga w rzeczywistości nieco czynnności dodatkowych polegających przede wszystkim na demontażu i ponownym montażu wsporników stóp z przodu platformy ponieważ śruby mocujące rolki z obu stron platformy znajdują się ...właśnie pod wspornikami. Podobnie, podczas montowania silnika należy poluzować śruby wspornika silnika lub montować rolkę napędową z dokręconym już silnikiem. W każdym razie jesteś blisko momentu kiedy Twoja platforma będzie działać tak jak w załączonym linku ;-)

tak będzie działać Twoja platforma
wstecz
wróć