wstecz
wróć

Mechanika napędu


Uwzględniając wstępne teoretyczne założenia co do dokładności działania napędu rzędu 0.2 arcsec/krok założyłem długość promienia R równą 300mm co zdeterminowało pozostałe wymiary. Rysunki pokazują kolejno zarys elementów oraz ich wzajemne położenie i połączenie w trakcie pracy napędu.
   
Okazuje się, że wszystkie elementy można zmieścić na kartce papieru o wymiarach A3. Ponieważ śruba napędzająca mechanizm ma średnicę 5mm i gwint M5x0.5 to materiał, co najmniej element ze śrubą powinien być sitotnie grubszy od niej. Wybrałem jako materiał poliwęglan o grubości nominalnej 10mm dla wszystkich części napędu. Poliwęglan daje się łatwo obrabiać a wytrzymałością dorównuje w niektórych porównaniach stali więc powinien spełnić właściwie swoją rolę.

Na załączonej animacji widać w jaki sposób zachowywać się będą elementy w czasie pracy od startu do końca drogi. Maksymalne rozwarcie nożyc napędu wynosi ok. 30 stopni co oznacza, że będzie on pracował przez około 2 godziny. Teleskop lub sprzęt fotograficzny powinny być mocowane na ruchomym ramieniu możliwie dokładnie w jego osi. Ostatni rysunek pokazuje w jaki sposób napęd będzie składany do pozycji transportowej. Będzie to możliwe jeśli środek obrotu wodzika na ramieniu ruchomym pokryje się ze środkiem obrotu mechanizmu rozwierającego nożyce. Z pozycji transportowej można rozłożyć napęd w dwóch kierunkach. Jeśli zastosuje się zmianę kierunku ruchu śruby napędowej to będzie oczywiście możliwe używanie napędu również na półkuli południowej, gdzie niebo porusza się z kierunku zachodniego ku wschodowi.
   

Obudowa silnika w wersji 1 ---------- Obudowa silnika w wersji 2

Najtrudniejszym elementem napędu jest moduł zawierający śrubę napędową i silnik. Będzie on musiał również w przyszłości zawierać również elektronikę napędu. Na razie zajmuję się mechaniką napędu zostawiając na razie problem łozyskowania tego elementu w całym systemie. Realny kształt tego elementu powinien zawierać szczelinę na śrube oraz miejsce jej łożyskowania a takze silnik ja napędzający. śruba będzie połączona z silnikiem za pomoca tulejki o srednicy wewnętrznej 5mm. Stąd wcześniejszy dobór jako śruby napędzającej gintu M5x0.5. Po prostu silnik ma oś o tej średnicy. Konstrukcję uzupełniają elementy mocujące silnik w kształtce oraz wyłącznik krańcowy.
cdn...
Ostatecznie, do napędu został wybrany pręt gwintowany M5 jako lepiej dostępny i wbrew obawom dokladniejszy od gwintu M5x0.5. Możliwe jest bowiem łatwe zakupienie prętów gwintowanych M5 za pomocą walcowania o długosci 1m - co gwarantuje równy i dokładny gwint, natomiast wykonanie przez narzynanie prętu M5x05 o długości ok.150mm stwarza spore trudności technologiczne a tak uzyskany gwint jest często nierówny i nieosiowy.
wstecz
wróć