poprzedni

następny
powrót

.

Własności śruby pozwalają na wykorzystanie jej do budowy mechanizmu napedowego do teleskopu. Zasada działania tego mechanizmu polega na zwinięciu śruby na kole o promieniu R i zazębienie jej z obracającą się śrubą o identycznym skoku. Jeśli dodatkowo śruba napędowa zostanie zamocowana obrotowo w punkcie O to możliwe będzie łatwe dołaczanie i odłączanie napędu od głównego koła napędowego. Zaletami tegho rozwiązania są: prostota konstrukcji, dostępność materiałów, możliwość wykonania za pomocą zwykłej tokarki, duże przełożenie a co za tym idzie dokładność i moment napędowy pozwalające zastosować tego typu przekłądnię nawet do dużych teleskopów.

Dla przykladu jeśli śrubę M8 o skoku 1.25mm nawinie się na kole o promieniu 130mm to całkowita długość nawiniętej śruby wyniesie 2 * p i* 130 = 817mm. Jeden obrót śruby napędowej obraca koło o 1.25mm a więc przełożenie przekładni wyniesie 817 / 1.25 = 635 razy !!! co jest wynikiem trudnym do osiągnięcia innymi metodami amatorskimi ale przede wszystkim kosztownym.

Praktyczna realizacja tego pomysłu to koło z tekstolitu o średnicy ok. 260mm oraz śruba M8. Na zdjęciu widać także mechanizm napędowy zbudowany z silnika krokowego oraz przekładni na mikropasku zębatym o przełożeniu 2:1 co powoduje, że wypadkowe przełożenie wynosi 635 * 2 = 1270 razy. Takie przełożenie mechaniczne w połączeniu z silnikiem krokowym 1.8 stopnia i dodatkowym podziałem kroku na 8 (łącznie 360/1.8 * 8 = 1600) daje łaczną przekładnię napędową 2032000. Teoretyczna dokładność sterowania takiej przekładni wynosi zatem 360 * 60 * 60 / 2032000 = 0.64 sekundy łuku !!