strona10

strona12
powrót

Kolejnym etapem prac jest zamocowanie w płycie górnej na jej wewnętrznej stronie łożyska południowego (w węższym końcu płyty) i elementów łożyskowania północnego składającego się z odcinków kół napędowego i łożyskujacego oraz trójkątnych wsporników.

 

Na zewnętrznej, górnej strony tej płyty zamocowane zostały trzy trójkątne teflonowe podkladki ślizgowe ułatwiające obracanie posadowionym na platformie teleskopem.

Na dolnej części platformy zainstalowany zostaje w opisany wcześniej sposób mechanizm napędowy wsparty na aluminiowym wsporniku. Wspornik z blachy aluminiowej pokryty został ochronną emalią.

Blokada mechanizmu napędowego w położeniu jałowym (transportowym) wykonana została za pomocą małej zasuwki.

Inaczej rozwiązany został system docisku mechanizmu napędowego do śruby na kole napędowym. Sprężyna naciągająca znajduje się teraz pod wspornikiem napędu. W celu właściwego przeniesienia naciągu we wsporniku wykonany został podłużny otwór przez który przechodzi trzpień łączący sprężynę z mechanizmem napędowym. Z drugiej strony sprężyna mocowana jest do trzpienia przykręconego odf spodu do wspornika mechanizmu napędowego.

W ten sposób część mechaniki napędu został ukryta i chroniona przed przypadkowym uszkodzeniem.

Całkowicie złożona platforma - widok ogólny

Widok platformy od strony mechanizmu napędowego.

W komplecie platformy znajduje się także, nie pokazany na zdjęciach, sterownik silnika krokowego i AstroPilot sterujący pracą silnika.

Napęd zasilany jest napięciem 12-18V (0.3-0.45A) z zasilacza sieciowego lub akumulatora. Akumulator o pojemności 4Ah powinien wystarczyć na co najmniej 8 godzin nieprzerwanej pracy platformy.

Po wkręceniu nóg poziomujących wysokość platformy wynosi nie więcej niż 18 cm. Widoczna w środku śruba M10 zapewnia, że obie części platformy połączone są ze sobą w sposób chroniący elementy napędu wewnątrz platformy i umożliwiający jej łatwe i wygodne przenoszenie i przechowywanie.

Platformę można wygodnie przenosić chwytając za wspornik łożyskujący stronę południowa platformy.

Wszystkie elementy drewniane pomalowane są lakierem bezbarwnym chroniącym przed wilgocią.