Reliazacja praktyczna
dotyczy platformy działającej optymalnie na szerokości geograficznej zbliżonej
do 51 stopni.
Tu widać prawie wszystkie elementy platformy na zdjęciu rodzinnym. Tłem jest jedna z płyt platformy już po wstępnej obróbce.
|
||
Dwa odcinki koła cięte po jego łuku będą służyć jako elementy części północnej: łożyskowanie oraz jako napęd górnej, ruchomej części platformy. Elementy te wykonane są z twardego plastyku. Element stanowiący łożysko (na dole zdjęcia) ma grubość 6mm a element stanowiący napęd (górny) ma grubośc 8mm dokładnie tyle ile pokazana pomiędzy elementami śruba M8 wygięta już wstępnie z krzywizną zblizoną do krzywizny odcinka koła napędowego. Oba odcinki koła zostaną ze sobą skręcone tworząc z mniejszymi trójkątami łożysko północne. |
||
Wsporniki odcinków kół łożyskującego i napędowego to trójkąty proporcjonalne o jednym kącie równym 90-51=39 stopni. Większy z trójkątów zamocowany zostanie w środku wycinków gdzie szerokośc wycinka koła jest największa a pozostałe zamocowane zostaną symetrycznie na brzegach. | ||
Pokazane trzy jednakowe trójkąty (jeden z kątów ma oczywiście wartość 90-51=39 stopni) wspierać będą aluminiowy wspornik mocowany do płyty dolnej, do której z kolei zamocowane zostaną łożyska części północnej oraz zespół napędowy. | ||
Łożysko części północnej jest jednopunktowe. Na zdjęciu widać gniazdo i czop łożyska wykonane z mosiądzu. Na zdjęciu nie pokazana została podkładka o grubości 2mm, która zapewnia, że łożysko południowe znajduje się dokładnie 100mm ponad płytą nieruchomą platformy. | ||
Łożyskowanie strony północnej wykonane zostanie za pomocą 3 lub 4 łożysk. Dwa z nich łożyskować będą odcinek koła północnego a trzecie lub trzecie i czwarte podpierać będą ten odcinek prostopadle do łożysk głównych. Łożyska mocowane będą do wspornika poprzez specjalne tulejki z kołnierzem. | ||
Napęd platformy umożliwi uniwersalny system napędowy opisany wcześniej dla synty 200/1200. Napęd ten zostanie nieznacznie zmodyfikowny poprzez zwiększenie odstępu poparcia osi śruby napędowej bowiem promień śruby łukowatej dla platformy ma około 500mm. | ||
Silnik krokowy sterowany będzie poprzez sterownik półkrokowy lub mikrokrokowy. Tu na zdjęciu pokazany został sterownik mikrokrokowy zmontowany do pracy w dwóch kanałach. Oczywiście do sterowania silnikiem platformy potrzebny jest tylko jeden kanał sterujący. | ||
Właściwe impulsowanie silnika krokowego następować będzie dzięki AstroPilotowi. AstroPilot jest programowalny więc możliwe jest dopasowanie jego sygnału do każdej przekładni napędowej. Nie jest więc istotne aby znać wartość tej przekładni od samego początku prac. Można ją ustalić eksperymantalnie po wykonaniu urządzenia a nawet pomierzyć i przyjąć wartość średnią dla całego przbiegu ruchu platformy. Do takiej wartości przekładni można ostatecznie zaprogramować AstroPilota. |