strona4

strona6
powrót

Materiał wyjściowy na główne części platformy: 2 płyty ze sklejki o wymiarach 600/700mm i grubości 12mm

 

 

Pierwszą czynnością jest zaokrąglenie krawędzi płyt za pomocą wyrzynarki ręcznej. Po zaokrągleniu należy wszystkie krawędzie wygładzić papierem ściernym.

Montaż łożyskowania od strony południowej jest dość prosty. Do wykonania otworów należy używać wierteł do drewna. Miejsce na otwór w płycie górnej zostało napunktowane wiertłem 2mm. Otwór ten znajduje się w odległości 30 mm od brzgu płyty w połowie jej szerokości.
Wszystkie otwory w drewnie należy wykonywać z podkładką drewnianą użytą od spoodu co pozwoli zachować równe i nie postrzępione krawędzie otworów. Otwór pdo gniazdo łożyska ma średnicę 22mm. Szeroki kołnierz gniazda pozwoli na dobre przeniesienie ciężaru teleskopu z płyty na łożysko południowe.
Gniazdo łożyska południowego zostanie po umieszczeniu w otworze przykręcone do płyty za pomocą 4 wkrętów do drewna.
Podobnie w płycie górnej należy w odległości 30mm od brzegu wykonać otwór na czop łożyska. Na zdjęciu widać oba elementy łożyska umieszczone na swoich miejscach. W przypadku czopa z obu stron płyty użyte zostały szerokie podkładki stalowe ocynkowane o grubości 2mm.
Łożysko południowe w położeniu roboczym. Część północna platformy oparta jest na razie na kilku książkach i zeszytach.
Łożysko pólnocne składa się z większej liczby elementów a podstawą konstrukcji tego łożyska są dwa odcinki koła: jeden do łożyskowania części ruchomej oraz drugi do jej napędu. Napęd platformy odbywał się będzie za pomocą przekładni śrubowej. W tym celu na odcinku koła rozpięta zostanie wygięta w łuk śruba M8. Krzywizna łuku śruby jest dość duża i śruba nie powinna sprawić problemu w odpowiednim wygięciu. Do napędu użyta została śruba o długości ok. 30 cm co jest wielkością wziętą z pewnym nadmiarem bo zakładając, że długość okręgu o średnicy ok. 1m wynosi 3142mm to odcinek śruby o długości 300mm powinien zapewniać ruch przez ok. 300/3142*24*60=137.5 minuty a więc ponad 2 godziny.
Wygięta śruba powinna mieć profil możliwe bliski profilowi odcinka koła, na którym zostanie zamocowana. Można nawet wygiąc śrubę tak aby miała nieznacznie większy promień niż promień koła rozpięcia co pozwoli na jej ścisłe przyleganie do łuku koła po dokręceniu na brzegach. Śruba mocowana jest na brzegach za pomocą 2 wkrętów M3. W tym celu końcówki śruby należy naciąć podłużnie na odcinku ok. 1cm i odciąć połówkę śruby co pozwoli nastepnie na nawiercenie płaskiej części pod wkręt M3.
Ostre krawędzie śruby należy wygładzić pilnikiem
Na powierzchni łuku odcinka koła, na którym zostanie zamocowana śruba należy wykonać 2 gwintowane otwory M3 do zamocowania śruby na brzegach a pomiędzy nimi 3 otwory dla dodatkowego usztywnienia śruby na krzywiźnie łuku. Te 3 dodatkowe otwory wykonałem wiertłem 3mm w taki sposób, że nawierciłem w każdym z trzech miejsc wycinek koła dwukrotnie pod pewnym kątem względem siebie. Po wprowadzeniu kleju w otworach powstanie samoklinujący się czop na którym leżeć będzie śruba napędowa.
Śruba napędowa mocowana jest więc na brzegach za pomocą wkrętów M3 oraz dodatkowo usztywniona na obwodzie łuku w trzech punktach za pomocą kleju wpuszczonego do wnętrza wycinka koła (klej poxipo). Otwory pod śruby M3 powinny być wykonane pod kątem prostym do stycznej do powierzchni łuku w miejscu wykonywania otworu.
Po złożeniu obu wycinków koła otzrymuje się piętrową konstrukcję gdzie na jednym z odcinków znajduje się śruba napędowa a drugi z odcinków oparty będzie na łożyskach. Oba odcinki koła muszą być oczywiście współśrodkowe względem wirtualnej osi obrotu platformy.
Łożysko północne składa się z odcinków koła oraz trójkątów ustalających położenie odcinków względem ruchomej części platformy.
Jeden z trójkątów wsporczych zamocowany został w środkowej częsci odcinków koła za pomocą 2 wkrętów przechodzących jednocześnie przez oba odcinki. Trójkąt ma oczywiście kąty równe 51, 39 i 90 stopni.
Dwa mniejsze trójkąty wsporcze dokręcone są symetrycznie na brzegach odcinków kół. One też mają kąty równe 51, 39 i 90 stopni. Widoczne dłuższe krawędzie trójkątów wsporczych dokręcone zostaną do spodniej powierzchni ruchomej części platformy. Odcinki kół skręcone są ze sobą z przesunięciem, które powoduje, że krawedzie tych odcinków leżą na przedłużeniu dłuższych boków trójkątów wsporczych.
Zmontowany zespół odcinków kół zamocowany zostanie odwrotnie niż pokazano na tym zdjęciu do spodniej części ruchomej części platformy. Na zdjęciu widać wyraźnie dwa istotne elementy konstrukcji: odcinek śruby napędowej na dolnym łuku oraz krzywiznę górnego łuku, która będzie oparta na łożyskach. Po zamontowaniu tego podzespołu w platformie oba łuki zamienią się miejscami i łuk ze śrubą napędową będzie znajdował się powyżej łuku łożyskowanego.
Zespół odcinków kół należy zamocowac do spodniej strony ruchomej części platformy. W tym celu należy wyznaczyć linie i miejsca na otwory przez które zostaną zamocowane do płyty elementy. Odległości liczone są od środka łożyska południowego z dokładnością 1mm.
Pokazane linie poziome to miejsca styku krawędzi odcinków kół z płytą platformy. Ich odległość od łożyska południowego została wyliczona z pliku excell-a z pierwszej strony opisu. Kąt pochylenia odcinkół kół ustalają pokazane trójkąty.
Zespół skręconych odcinków kół przymocowany jest do płyty za pomocą 4 śrub M4: dwie śruby mocują środkowy, największy trójkąt a po jednej śrubie użyłem do dokręcenia każdego z mniejszych trójkątów. Wydaje się po skręceniu, że konstrukcja jest dość sztywna. W razie konieczności użyję dodatkowych śrub mocujących na styku odcinków kół z płytą ruchomą platformy.
W ten sposób górna płyta platformy została na razie ukończona. Jeśli nie będzie potrzebne dodatkowe wzmocnienie mocowania to pozostanie tylko pomalowanie płyty lakierem.