Dolna część łożyska północnego zbudowana jest z trzech trójkątów (jeden z kątów ma 90-51=39 stopni), prostokątnego kawałka blachy aluminiowej o grubości 2mm (360/118mm) oraz 4 łożysk tocznych (2 łożyska typu 6000 oraz 2 łożyska typu 608) ze wspornikami.
|
||
Prostokąt z blachy alumniniowej mocowany jest do trójkątów w trzech miejscach: na brzegach i w środku każdorazowo za pomocą 3 wkrętów M3 z łbem stożkowym aby wkręty nie wystawały ponad powierzchnię blachy. |
||
Dolny wspornik łozyskujący platformę od strony północnej należy przykręcić do podstawy platformy w odległości P1-P od brzegu (pod warunkiem oczywiście, że spód platformy ma dokładnie 700mm (patrz rysunek szczegółowy). Ze względu na symetrię urządzenia wspornik mocowany jest dokladnie na środku platformy | ||
Obie części łożyska północnego zamocowane do obu płyt platformy zachowują wzajemną równoległość oraz odległość ok. 4mm. Na zdjęciu (wykonanym z boku platformy) na pierwszym planie widoczny jest pomocniczy kawałek kątownika drewnianego o długości 100mm pomagający ustalić położenie środkowe platformy (w położeniu środkowym obie płyty są do siebie równoległe co można zasymulować wkładając od strony północnej pomiędzy płyty na obu brzegach 2 kawałki drewna o długości 100mm - jest to oczywiście także odległość płyt od strony południowej. Zdjęcie pokazuje widoczne z boku ułożone jeden nad drugim odcinki kół północnych. | ||
Krokiem następnym w montażu platformy jest zamocowanie łożysk, na których obraca się koło północne. Właściwy ruch odbywa się na kołach umieszczonych na blasznym wsporniku (łożyska typu 6000 o średnicach 26/10mm i wysokości 8mm). Dodatkowe dwa łożyska podpierające koło północne mocowane są na ramionach trójkątów wsporczych (łożyska typu 608 o średnicach 22/8mm i wysokości 7mm) | ||
Oba zespoły łożysk mocowane są dzięki trójkątom wsporczym pod kątem prostym co widać lepiej na tym zdjęciu. Każde z łożysk mocowane jest do podłoża za pomocą specjalnego wspornika (tuleja z kołnierzem) za pomocą wkręta M4 z łbem stożkowym dzięki temu wkręt jest całkowicie schowany wewnątrz łożyska. | ||
Istotne jest aby ponad łożysko nie wystawały wkręty mocujące bo jak widać na zdjęciu łożysko toczne wchodzi pod koło napędowe ze śrubą gwintowaną. O widoczne na zdjęciu łożysko oparte jest niewidoczne łożyskowane koło północne. Istotne jest aby odległość pomiędzy aluminiową płytą wsporczą a środkiem gwintu na kole napędowym wynosiła 14mm bo wtedy śruba mechanizmu napędowego stykać się będzie ze śrubą na kole napędowym dokładnie w środku. | ||
Ułożyskowana platforma bez obciążenia porusza się z dużą lekkością. | ||
Zakres ruchu platformy okazał się zgodny z założeniami. Potwierdza się także pomysł z jednopunktowym łożyskowaniem od strony południowej. Łożysko południowe ustala położenie ruchomej części platformy względem podstawy wzdłuż dłuższej osi podstawy. Jedyny możliwy ruch górnej części platformy odbywa się podczas obrotu koła północnego na łożyskach tocznych. | ||
Zespół napędowy wstępnie przymocowany do wspornika łożyskującego koło północne. | ||