poprzedni

następny
powrót

.

Koła napędowe w obu osiach wykonane są podobnie z metaplexu o grubości 10mm i mają zewnętrzny wymiar równy 260mm. Koła mają na obwodzie wybranie półokrągłe o promieniu 4mm dla prawidłowego ułożenia w nim wygiętej w okrąg śruby napędowej M8. Oba koła mają też identyczny sposób mocowania i napinania śruby M8. Sposób wykonania tego elementu podaje pierwszy z rysunków. W kole wykonane jest wybranie o szerokości 30mm i głębokości ok. 45mm do którego pasuje wygięty w kształcie litery C kątownik stalowy - zwornik , w którym znajdują się na bokach dwa otwory o średnicy 8mm oraz jeden otwór o średnicy 4mm. W większe otwory wsuwa się końcówki śruby M8 natomiast przez mniejszy otwór przechodzi śruba M4 wkręcana w koło i utrzymująca kątownik (końce śruby M8) we właściwym położeniu. Kątownik ten stanowi oparcie dla nakrętek M8, które napinają i wyrównują śrubę M8 na okręgu koła napędowego.

Koło napędowe osi azymutalnej ma centralny otwór 10mm na oś azymutalną i otwór na brzegu (8mm) na mocowanie ogranicznika obrotu w tej osi. Koło napędowe osi wysokości ma centralny otwór 130mm w celu nasadzenia koła na czop tubusa teleskopu oraz 4 otwory 3mm mocujace koło do czopa. Dodatkowo, koło to musi współpracować z pierścieniem dystansowym montowanym pomiędzy czopem a kołem w celu ustawienia koła w odpowiedniej odległości do mechanizmu napędowego osi wysokości.

Rysunek złożeniowy pokazuje w jaki sposób należy połączyć wszystkie elementy mocowania śruby napędowej. Ten system mocowania pozwala na właściwe naciągnięcie śruby na obwodzie koła za pomocą nakrętek M8 wspartych na kątowniku C. Pozwala to na użycie dłuższej śruby i stopniowe jej skracanie (o ok. 1 cm) w miarę jak następuje dopasowywanie krzywizny śruby do krzywizny koła napędowego. System naciągu i mocowania śruby napędowej na kole ogranicza ruch napędu w osi azymutalnej granicach ok. 30 stopni co nie powinno stanowić istotnego ograniczenia w obserwacjach.

Do odpowiedniego wygięcia pręta gwintowanego przed założeniem na koło napędowe może pomóc przyrząd pomocniczy pokazany symbolicznie na załączonym rysunku. Przyrząd składa się z dużego koła A o średnicy 220mm, do którego przez otwór centralny dołączono dźwignię z małym kołem B umieszczonym na dźwigni w takiej odległości, że pomiędzy kołami A i B mieści się pręt gwintowany. Koło A powinno mieć wysokość nie mniejszą niż 10mm a najlepiej gdy dodatkowo ma podtoczoną bruzdę jak dla koła napędowego. Na rysunku w centralnej części koła A narysowano linią przerywaną element umożliwiający zamocowanie koła A w imadło. Jeśli koło A wykonane zostanie np. ze sklejki to elementem tym może być np. klocek drewniany połaczony z kołem A śrubami lub gwoździami. Koło B powinno mieć średnicę od 15 do 30mm oraz powinno być wykonane z materiału bardziej miękkiego niż stal pręta gwintowanego (np. mosiądz lub tworzywo sztuczne). Na rysunku nie zaznaczono jeszcze jednego elementu konstrukcyjnego służącego do zamontowania końca pręta gwintowanego do koła A przed wygięciem. Takim elementem może być np. dokręcony do bocznej powierzchni koła A kątownik z otworem 8mm w który należy włożyć pręt z nakrętką przed rozpoczęciem gięcia.

Pokazany system może służyć do gięcia śrub także do innych celów np. do konstrukcji 'koziołka'. Należy pamiętać, że pręt po zwolnieniu z przyrządu 'rozpręża się' zwiększając promień gięcia mniej więcej w proporcji 1.3 a więc aby wygięty pręt miał średnicę ok. 260mm to powinien być gięty na kole o średnicy ok. 200mm.