. Koła napędowe składają się z koła metaplexowego, wygiętego pręta gwintowanego M8 i zwornika w kształcie litery C do połączenia pręta na obwodzie koła. Widoczne na zdjęciu koło ma dwa podfrezowania wykonane symetrycznie na obwodzie ale nie one są zamierzonym elementem konstrukcyjnym. Jest to pomyłka frezera, który 'z rozpędu' zrobił dwa podfrezowania. Pokazane na zdjęciu koło jest kołem osi wsokości ale podobnie składa się koło azymutalne. |
|||
Na kolejnym zdjęciu widać główne elementy z bliska na tle podfrezowania na obwodzie koła metaplexowego. Na pręcie gwintowanym widac znaczniki zrobione w celu ustalenia właściwej długości pręta gwintowanego | |||
Pręt gwintowany powinien być tak wygięty aby zachowywać kształt koła mniej więcej na długości 82-85cm. Dlatego początkowa długość pręta jaki jest wyginany powinna wynosić 100cm bo zwykle nie udaje się precyzyjnie wygiąć obu końców pręta. Wydaje się, że długością właściwą do złożenia koła jest 82 cm pręta a zatem należy odciąć z wygiętego pręta , na obu jego końcach, odcinki dające w sumie 18 cm (przy założeniu, że pręt miał początkowo 100cm). Na tym zdjęciu widać przygotowany już do założenia na kole pręt o długości 82cm. |
|||
Następnym krokiem jest przełożenie końców pręta przez otwory zwornika, założenie nakrętek oraz umieszczenie zwornika w wyfrezowaniu na kole. Ponieważ pręt nie jest na razie naciągnięty nakrętkami to daje się go nałożyć całym obwodem na koło i jeszcze widać na obwodzie luz. Nakrętki należy dokręcać kluczem 13 lub kluczem nastawnym jak to pokazuje fotografia. |
|||
Przed rozpoczęciem naciągania pręta na obwodzie koła należy wkręcić w koło wkręt M4 ustalający położenie zwornika. Pokazane na zbliżeniu nakrętki to specjalne nakrętki posiadające nylonowe wkładki zabezpieczające nakrętkę przed jej odkręceniem się pod wpływem drgań. Oczywiście można zastosować także zwykłe nakrętki nawet bez podkładek sprężynujących bo drgania w systemie nie powinny powodować rozkręcania się nakrętek. |
|||
Tak wygląda gotowe koło napędowe osi wysokości | |||
Wydaje się, że jeśli do wykonania koła napędowego użyje się pręta o długości 82cm to będzie można nadmiar długości pręta 'zgubić' dociągając śrubami w całym możliwym zakresie wewnątrz zwornika. Na pokazanym zdjęciu pomiędzy śrubami a zwornikiem znajdują się podkładki pod śrubę M8 stabilizujące dodatkowo konstrukcję zwornika. Wydaje się, że zwornik nie może być wykonany z blachy cieńszej niż 2mm a grubość 3mm wydaje się być optymalną. Wszystkie opisywane ustalenia dotyczą oczywiscie koła o średnicy 260mm i preta M8
|
|||
A tak wyglądają oba gotowe już do dalszych prac montażowych koła napędowe. Po naciągnięciu prętów okazało się, że dodatkowe wyfrezowanie na obwodzie koła nia ma znaczenia dla jego geometrii ale nie namawiam do powtarzania tego błędu. |