poprzedni

następny
powrót

.

Montaż koła napędowego osi wysokości należy rozpocząć od wykonania otworów do mocowania koła z pierścienim dystansowym na obwodzie czopa tubusa. Należy to zrobić na czopie znajdującym się po tej samej stronie tubusa co wyciąg okularowy (po stronie obserwacji) bo inaczej nie będzie pasował mechanizm napędowy w osi wysokości.

Pierścień dystansowy wraz z kołem napędowym mocowany jest za pomocą 4 wkrętów do metalu M3 wkręcanych w nagwintowane otwory w czopie tubusa. Miejsce na wykonanie tych otworów najwygodniej jest zaznaczyć przez otwory w kole napędowym założonym na czop tubusa. Należy pamiętać przy tym, że właściwym położeniem koła napędowego osi Alt jest takie gdzie miejsce mocowania śruby gwintowanej na kole znajduje się przy tubusie w górnej jego części tak jak to pokazuje jedna z kolejnych fotografii.

Dwa nagwintowane otwory leżące na osi tubusa wykonane są przez plastyk czopa oraz przez blachę samego tubusa. Pozostałe dwa otwory leżące na osi pod kątem prostym w stosunku do osi tubusa wykonane są jednie w plastyku czopa więc mają ograniczoną wytrzymałość o czym należy pamiętać dokręcając śruby mocujące koło napędowe.

Montaż koła napędowego osi Alt poprzedzony być musi uprzednim założeniem na czop pierścienia dystansującego - niewidocznego na tym zdjęciu. Jest to konieczne aby uzyskać właściwą odległość koła napędowego od bocznego wspornika, na którym montowany jest mechanizm napędowy tej osi.

 

Na tym zdjęciu widać z profilu pierścień dystansowy założony na czop pod koło napędowe. Pozwala on na właściwe odsunięcie koła napędowego w stosunku do tubusa.

Kolejne zdjęcie pokazuje także w głębi zdjęcia skrócony oraz zmniejszony (na średnicy) oryginalny wspornik tubusa (po każdej stronie są takie dwa wsporniki) . Skrócenie wspornika wynika ze zmniejszenia ilości miejsca pomiędzy tubusem a wspornikiem po założeniu koła napędowego a jego zmniejszenie na średnicy ma na celu swobodny obrót tubusa w łożysku Alt ale także ułatwia zakładanie i zdejmowanie tubusa z montażu podczas montowania i demontowania teleskopu.

Koło napędowe osi azymutalnej montowane jest wprost na osi azymutalnej za pomocą śruby M10.