strona1

strona3
powrót

W celu przetestowania wybranej koncepcji oraz sprawdzenia założeń wykonałem z tektury model w skali 1:3. Rzeczywiste wymiary platformy wyniosą ok. 600/700mm oraz ok. 140mm wysokości (nie licząc regulowanych nóg).

 

 

Tu platforma w drugim skrajnym położeniu. Kąt obrotu platformy wynosi ok. 17 stopni czyli nieco więcej niz godzina obserwacji.

Podstawa platformy zawiera łożyskowanie części południowej i północnej. Część południowa łożyskowana jest w jednym punkcie co pozwoli na uproszczenie tej części urządzenia.

Północna część spodu platformy stanowi system łożyskowania północnego okręgu wirtualnego. Łożyskowanie okręgu wykonane zostanie w dwóch wzajemnie prostopadłych płaszczyznach za pomocą dwóch par łożysk kulkowych. Na zdjęciu pokazana została tylko jedna para umieszczona w rogach wspornika
Górna, ruchoma część platformy zawiera wycinek wirtualnego okręgu północnego oraz położone przeciwlegle łożysko południowe. Ze względu na zredukowanie wirtualnego okręgu południowego do punktu, łożyskowanie również powinno odbywać się punktowo. Na zdjęciu widać po prawej stronie czarny punkt stanowiący w modelu łożysko południowe. W rzeczywistej platformie łożysko to będzie miało pewne skończone rozmiary ale z punktu widzenia działania urządzenia można będzie uznać je za punktowe.
Podparcie platformy w części południowej w jednym punkcie pozwoli na jej swobodny ruch w tym miejscu w całym zakresie działania a także znacznie uprości konstrukcję tego elementu, który będzie można wykonać jako zdolny do przeniesienia znacznego obciążenia teleskopem.

Jako napęd zastosowany zostanie sprawdzony już system napędowy w postaci AstroPilota, napędu śrubowego oraz zespołu napędowego opisanego w konstrukcji napędu teleskopu Synta. Na zdjęciu pokazane zostało położenie systemu napędowego na wsporniku łożyskującym północny okrąg wirtualny. W modelu nie pokazany został właściwy wycinek koła wirtualnego, na którym rozpięta zostanie śruba napędowa. Można jednak oszacować rozmiary tego koła na ok. 900mm średnicy co daje obwód około 2827mm. Na wycinku tego koła umieszczony będzie pręt gwintowany M8 (skok 1.25mm) a więc przekładnia mechaniczna na śrubie wyniesie ok.2262 razy. Poniaważ silnik napędza śrubę przez przekładnię paskową o przełożeniu 1:2 wypadkowa przekładnia mechaniczna wyniesie 4524 razy. W połączeniu z silnikiem krokowym o 200 krokach sterowanym półkrokowo uzyska się wypadkowe przełożenia równe ok. 1809600 razy co da krok sterowania ok. 0.72 sek łuku (ok. 21 Hz sygnał sterujący). Stosując sterownik mikrokrokowy z podziałem na 10 nastąpi poprawa dokładności sterowania jeszcze pięciokrotnie do poziomu 0.14 sek. łuku na 1 krok (ok. 105 Hz sygnał sterujący)

Wymiary elementów i odległości zostały tak dobrane, że system napędowy w całości mieści się 'wewnątrz' platformy.

Jak widać na zdjęciu nawet podczas skrajnego położenia platformy system napędowy nie wchodzi w kolizję z ruchomą częścią platformy.